Vrancea are de astăzi, 50 de kilometri de drum naţional modernizat la standarde europene. UMB Spedition a finalizat reabilitarea primilor 50 de kilometri din DN 2D, Focşani-Vidra-Ojdula-Tîrgu Secuiesc-Braşov. Este vorba de sectorul de drum Focşani-Bîrseşti. Preşedintele Consiliului Judeţean,
Marian Oprişan, este cel care a iniţiat acest proiect şi s-a bătut pentru ca el să devină realitate. Începând cu 2007, prin intermediul parlamentarilor PSD, anual a solicitat suplimentarea sumelor alocate prin legea bugetului de stat pentru această investiţie, singurii care s-au opus fiind senatorii şi deputaţii PDL.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) va prelua, astăzi, de la UMB Spedition primii 50 de kilometri reabilitaţi din DN 2D, Focşani-Vidra-Ojdula-Tîrgu Secuiesc-Braşov. Este vorba de sectorul de drum Focşani-Bîrseşti care a fost complet reabilitat.
Cei 50 de kilometri de drum naţional executaţi la standarde europene reprezintă primul sector dintr-o lucrare amplă de 118 kilometri, respectiv de la Focşani şi până la Ojdula. Cel de-al doilea sector de drum se întinde între Bîrseşti şi kilometrul 95, iar cel de-al treilea sector între kilometrul 95 şi kilometrul 118.
Sectorul de drum Focşani-Bîrseşti are două benzi de tra-fic a câte 3,5 metri fiecare, două benzi de încadrare a câte jumătate de metru şi încă un metru alocat celor două benzi de acostament, consolidate de o parte şi de cealaltă a drumului. În total, partea carosabilă are o lăţime de nouă metri. Lucrarea a durat trei ani şi a costat 160 milioane de lei. Banii au fost alocaţi, anual, prin Legea bugetului de stat şi nu din sume aflate la dispoziţia Guvernului.
Până în acest moment, societatea UMB Spedition patronată de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu a mai turnat stratul de egalizare şi binderul până în zona loca-lităţii Ojdula din judeţul Covasna, excepţie făcând, porţiunea de drum dintre Gălăciuc şi Lepşa pe care nu a fost turnat stratul de asfalt din cauza lucrărilor complexe de lărgire a drumului. De asemenea, au fost refăcute sau se lucrează la refacerea mai multor poduri de pe acest drum şi au fost realizate în mare parte canalele de colectare a apelor pluviale, subtraversările, şanţurile longitudinale, podeţele de acces la proprietăţi, etc.
DN 2D, un produs „Made în România“
Preşedintele Consiliului Judeţean, Marian Oprişan, l-a felicitat pe omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, patronul UMB Spedition, pentru calitatea lucrărilor executate pe DN 2D. Şeful administraţiei judeţene a arătat că reabi-litarea DN 2D este o lucrare „Made în România“.
„Când merg pe DN 2D mă simt ca pe un drum european. Între acest drum şi un drum naţional din Italia, Franţa sau Germania nu există nicio dife-renţă. Ba din contră, cred că există plusuri. Sunt mândru că proiectantul este român, constructorul este român şi cei de la compania de consultanţă sunt tot români. Este un produs «Made în România». Îl feli-cit, în mod special, pe Dorinel Umbrărescu şi pe toţi salariaţii companiei UMB Spedition pentru realizarea acestui vis de 50 de ani al vrâncenilor. Azi, acesta a devenit realitate“, a afirmat preşedintele Consiliului Judeţean, Marian Oprişan.
Întrebat dacă au meritat eforturile pentru realizarea proiectului, Marian Oprişan a declarat : „A meritat fiecare clipă pe care am petrecut-o la Ministerul Transporturilor, fiecare clipă pe care am petrecut-o cu proiectantul, fiecare clipă pe care am petrecut-o pe acest drum cu constructorul. Dar merită să îi mulţumesc, astăzi, încă o dată, lui Miron Tudor Mitrea împreună cu care am pus bazele acestui proiect de infrastructură determinant pentru judeţul Vrancea. Probabil că vor veni pedeliştii, în cor, cu lăutari, să îşi asume acest merit, aşa cum şi-au asumat în mod fals intrarea României în Uniunea Europeană. Dumnezeu şi vrâncenii ştiu foarte bine eforturile care au fost depuse pentru ca acest drum să fie fina-lizat“.
„Singurul proiect la care nu s-a renunţat datorită presiunilor e DN 2D“
Pentru ca această lucrare să beneficieze de fondurile necesare finalizării, preşedintele Consiliului Judeţean, Marian Oprişan, prin intermediul parlamentarilor PSD, a depus mai multe amendamente la Legea bugetului de stat pe 2010 pentru continuarea lucrărilor la această investiţie. Şeful admi-nistraţiei judeţene a solicitat suplimentarea sumelor alocate pentru această investiţie cu 100 de milioane de lei.
Preşedintele Consiliului Judeţean, Marian Oprişan, a declarat că pentru finalizarea lucrărilor la drumul naţional 2D, Focşani-Vidra-Ojdula-Tîrgu Secuiesc-Braşov, mai e nevoie, în afară de suma alocată anul acesta, de încă 100 de milioane de lei. Preşedintele Consiliului Judeţean a mai spus că singurul proiect la care guvernele de dreapta nu au putut să renunţe datorită presiunilor făcute permanent de el inclusiv prin intermediul justiţiei a fost DN 2D, Focşani-Vidra-Ojdula-Tîrgu Secuiesc-Braşov.
Trebuie ştiut că, în 2005, conducerea PDL de la Ministerul Transporturilor a tăiat finanţarea pentru toate proiectele de investiţii din România.
Modernizarea DN 2D, cea mai complexă lucrare din România
Referitor la această lucrare, fostul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat că modernizarea DN 2D este cea mai complexă lucrare din România şi că ar trebui organizată „o excursie de studiu“ cu alţi constructori care ar trebui să vină să vadă această lucrare.
„Este o lucrare deosebită, cea mai complexă lucrare pe care am văzut-o. Sectorul de drum naţional de pe DN 2D care este finalizat este foarte bine realizat şi ar trebui ca mulţi constructori pe care i-am avut şi care au turnat asfalt în valuri şi care aveau pretenţia să fie recepţionate lucrările fără să facă corecturile necesare, să vină aici în excursie de studiu să vadă cum arată cu adevărat o lucrare bine făcută, profesionist“, a precizat ministrul Transporturilor Radu Berceanu.
Intervenţiile lui Oprişan au transformat proiectul în realitate
Drumul are o lungime de 118 kilometri, pe care se vor construi sau vor fi mo-dernizate 35 de poduri, cu o lungime totală de 1,2 kilometri. Cel mai lung pod, de 287 de metri, a fost construit peste râul Putna, în localitatea Vidra. De asemenea, au fost sau vor fi construite 6 poduri noi, iar la altele patru va fi schimbată complet supra-structura. Vor fi refăcute, în total, 269 podeţe şi lărgite alte 24. Proiectul prevede reabilitarea sectorului asfaltat şi asfaltarea celor 24 de kilometri de drum pe tronsonul Greşu-Ojdula, refacerea zidurilor de sprijin, a sistemelor de colectare şi evacuare a apelor meteorice, refacerea şi modernizarea lucrărilor de corecţie a torenţilor.
Procedurile de modernizare a acestui drum au început din decembrie 2002, când a fost publicat anunţul de intenţie în Monitorul Oficial. Ulterior, pe 12 martie 2003, a fost selectată societatea Solel Boneh Internaţional, pentru a realiza lucrarea. În 2004, au fost realizate studiul de fe-zabilitate şi proiectul de execuţie, pentru care au fost cheltuiţi 2,5 milioane de euro, iar lucrările ar fi trebuit demarate în 2005. Numai că Guvernul Tăriceanu a boicotat acest proiect şi a renunţat la parteneriatul public-privat încheiat cu societatea Solel Boneh Internaţional.
După zeci de demersuri şi zeci de memorii depuse la Guvern şi ministerele abilitate de către Marian Oprişan, proiectul a fost reluat în 2007 dar cu finanţare integrală de la bugetul de stat, etapizat, până în anul 2013. Mai exact, este vorba de o întârziere de aproape 10 ani a acestui proiect, iar finalizarea lui depinde de cât de multe resurse financiare reuşesc guvernanţii să atragă la bugetul de stat.
UMB propune un viaduct în zona Greşu-Ojdula
DN 2D ar putea deveni cel mai spectaculos drum naţional dacă va fi aprobată schimbarea parţială a soluţiei tehnice pentru sectorul de drum Greşu-Ojdula şi realizarea unui viaduct. Patronul UMB Spedition, omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, a propus ca, din cauza alunecărilor de teren, traseul actual să fie deviat pe un alt versant iar legătura dintre acesta şi restul drumului să fie realizată prin intermediul unui viaduct. Aceasta este singura soluţie prin care s-ar asigura stabilitatea drumului şi reducerea cheltuielilor anuale de întreţinere care s-ar ridica, doar pentru porţiunea respectivă, la circa 3 mi-lioane euro anual. „Soluţia propusă de noi şi de proiectant este viabilă, iar viaductul va crea o perspectivă deosebită asupra zonei“, a spus Dorinel Umbrărescu.
Detalii tehnice sector drum Focşani-Bîrseşti
50 km drum asfaltat;
13 poduri;
67 podeţe;
46 km şanţuri;
8,3 km parapeţi;
3 km ziduri consolidare versanţi.