Modernizarea DN 2D, Focşani-Vidra-Ojdula-Tîrgu Secuiesc-Braşov este blocată din cauza absenţei avizelor de la instituţiile deconcentrate din Covasna. Lucrările au fost suspendate în luna aprilie pe sectorul Tulnici-Lepşa-Ojdula din cauza Agenţiei Naţionale de Mediu (ANPM) şi a unor specii de animale şi plante din Parcul Natural Putna.
Lucrările de modernizare a DN 2D sunt blocate din cauza autorităţilor din judeţul Covasna. Potrivit presei locale din Covasna, prefectul acestui judeţ, Gyorgy Ervin, a declarat că lucrările sunt blocate deoarece o suprafaţă de 14 hectare din zonă trebuie scoasă din fondul forestier pentru a se putea continua modernizarea drumului. Potrivit covasnamedia.ro, prefectul Gyorgy Ervin a afirmat că documentaţia a fost întocmită şi transmisă la Bucureşti, „în speranţa că problema va fi deblocată în cel mai scurt timp şi lucrările vor continua“.
În acest moment, lucrările de modernizare a DN 2D, Focşani-Vidra-Ojdula-Tîrgu Secuiesc-Braşov se desfăşoară doar până la sectorul Focşani-Tulnici. Constructorul toarnă stratul de uzură pe mai multe zone din DN 2D, dar se execută şi lucrări de refacere şi modernizare a unor poduri, colectare de ape pluviale şi dalarea şanţurilor longitudinale. Până în acest moment, societatea UMB Spedition a mai turnat stratul de egalizare şi binderul până în zona localităţii Ojdula din judeţul Covasna, excepţie făcând porţiunea de drum dintre Tulnici şi Lepşa pe care nu a fost turnat stratul de asfalt din cauza lucrărilor complexe de lărgire a drumului. De asemenea, au fost refăcute sau se lucrează la refacerea mai multor poduri de pe acest drum şi au fost realizate în mare parte canalele de colectare a apelor pluviale, subtraversările, şanţurile longitudinale, podeţele de acces la proprietăţi, etc.
Suma alocată anul acesta este mai mică cu 10 milioane de lei faţă de suma alocată anul trecut, când s-au alocat aproximativ o sută de milioane de lei.
Preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, Marian Oprişan, a declarat că pentru finalizarea lucrărilor la drumul naţional 2D, Focşani-Vidra- Ojdula-Tîrgu Secuiesc-Braşov, mai este nevoie, în afară de suma alocată anul acesta, de încă 100 de milioane de lei.
„Anul viitor vom mai propune un amendament de 100 de milioane de lei pentru a finaliza această lucrare, în parametrii şi standardele noii concepţii, pentru că ce poţi face cu 185 de milioane de euro nu poţi face cu 100 de milioane de euro, valoarea la care se execută această lucrare. De aceea, oamenii trebuie să ştie, chiar şi cârcotaşii, că acest drum, chiar dacă vor unii sau nu vor, pentru cetăţenii judeţului Vrancea se va numi tot proiectul Marian Oprişan“, a precizat preşedintele Consiliului Judeţean, Marian Oprişan.
Incompetenţa pedelistă blochează investiţia
În afară de tergiversarea guvernamentală şi problemele financiare cauzate de sumele mici alocate anual, constructorul s-a mai lovit de o problemă în acest an. În primăvară, Agenţia Naţională de Mediu (ANPM) a blocat reabilitarea DN 2D pe motiv că în zona Parcului Natural Putna sunt specii de broaşte şi de arbuşti care pot fi afectate de lucrări. De fapt, o investiţie de 185 milioane euro a fost blocată pentru că funcţionari din instituţiile de mediu şi de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, beneficiarul lucrării, nu au fost în stare să întocmească documentaţia tehnică. Ulterior, la presiunile oamenilor din zonă care au ameninţat inclusiv cu blocarea drumului, au fost urgentate procedurile şi s-au obţinut avizele necesare de la instituţiile din Vrancea.
„Compania de Drumuri şi Autostrăzi a dat toate avizele necesare reluării lucrărilor la drumul DN 2D la fel şi Agenţia noastră. Cu toate acestea lucrările nu pot fi reluate până nu se vor da avize şi de către instituţiile din Covasna cu atât mai mult cu cât e vorba de un judeţ care nu face parte din Regionala de la Galaţi de care aparţine APM Vrancea. Au fost aduse şi câteva modificări la proiect privind construirea unor locuri de parcare iar cei de la Drumuri le-au cerut celor de la Covasna să urgenteze acordarea acelor avize“, au declarat reprezentanţii Agenţiei pentru Protecţia Mediului Vrancea.
Intervenţiile lui Oprişan au transformat proiectul în realitate
Drumul are o lungime de 118 kilometri, pe care se vor construi sau vor fi modernizate 35 de poduri, cu o lungime totală de 1,2 kilometri. Cel mai lung pod, de 287 de metri, va fi construit peste râul Putna, în loca-litatea Vidra. De asemenea, vor fi construite 6 poduri noi, iar altor patru le va fi schimbată complet suprastructura. Vor mai fi refăcute 269 podeţe şi lărgite alte 24. Proiectul prevede reabilitarea sectorului asfaltat şi asfaltarea celor 24 de kilometri de drum pe tronsonul Greşu-Ojdula, refacerea zidurilor de sprijin, a sistemelor de colectare şi eva-cuare a apelor meteorice, refacerea şi modernizarea lucrărilor de corecţie a torenţilor. Procedurile de mo-dernizare a acestui drum au început din decembrie 2002, când a fost publicat anunţul de intenţie în Monitorul Oficial. Ulterior, pe 12 martie 2003, a fost selectată societatea Solel Boneh Internaţional, pentru a realiza lucrarea. În 2004, au fost realizate studiul de fezabilitate şi proiectul de execuţie, pentru care au fost cheltuiţi 2,5 milioane de euro, iar lucrările ar fi trebuit demarate în 2005. Numai că Guvernul Tăriceanu a boicotat acest proiect şi a renunţat la parteneriatul public-privat încheiat cu societatea Solel Boneh Internaţional. După zeci de demersuri şi zeci de memorii depuse la Guvern şi ministerele abilitate de către Marian Oprişan, proiectul a fost reluat în 2007 dar cu finanţare integrală de la bugetul de stat, etapizat, până în anul 2013. Mai exact, este vorba de o întârziere de aproape 10 ani a acestui proiect, iar finalizarea lui depinde de cât de multe resurse financiare reuşesc gu-vernanţii să atragă la bugetul de stat.