La concursul de soluţii pentru revitalizarea şi rea-ducerea staţiunii Soveja în circuitul turistic, organizat de Consiliul Judeţean Vrancea au fost invitaţi să participe toţi arhitecţii urbanişti care vor să-şi pună semnătura pe ceea ce va deveni în următorii ani, staţiunea din zona montană. Şi-au arătat interesul pentru acest proiect şi au cumpărat documentaţia mai multe societăţi de arhitectură din Bucureşti, Timişoara, Buzău, Tîrgu Mureş, Cluj, Prahova, Braşov, Tulcea, Iaşi.
Consiliul Judeţean vrea să modernizeze şi să aducă această staţiune la statutul de staţiune „Perla Vrancei“ aşa cum era denumită în trecut. Arhitectul şef al judeţului, Daniela Olaru, a declarat că acest concurs a stârnit interesul mai multor societăţi de arhitectură şi arhitecţi individuali. „26 de firme au solicitat documentaţia tehnică pentru a se înscrie la concursul de soluţii pentru revitalizarea şi readucerea staţiunii Soveja în circuitul turistic, organizat de Consiliul Judeţean Vrancea. Au depus oferte numai şase candidaţi. Termenul de depunere a ofertelor a fost până pe data de 21 fe- bruarie, la ora 11.00, iar deschiderea ofertelor a avut loc la ora 12.00. Membrii specialişti ai ju-riului au fost desemnaţi de către Registrul Urba-niştilor din România, Ordinul Arhitecţilor, Fi-liala Muntenia şi Asociaţia Arhitecţilor Şefi de Judeţe“, a susţinut arhitectul judeţului, Daniela Olaru.
Anterior acestei etape, firmele interesate au efectuat o vizită în teren, respectiv la Soveja. „Promotorul acestui concurs, respectiv Consiliul Judeţean, a organizat, pe data de 18 ianuarie, vi-zitarea amplasamentului, acţiune la care au participat patru firme. Alte firme ne-au anunţat că au vizitat amplasamentul pe cont propriu“, a spus Daniela Olaru. Arhitectul şef al judeţului a precizat că, după ce vor fi anunţaţi participanţii declaraţi eligibili, juriul va trece la analizarea ofertelor şi la desemnarea celui mai bun proiect. „Firma sau arhitectul declarat câştigător va încheia un contract de proiectare cu Consiliul Judeţean Vrancea şi va trece la realizarea proiectului propriu-zis. Toate proiectele care vor fi depuse ca ofertă vor fi prezentate vrâncenilor în cadrul unei expoziţii organizate în acest scop“, a mai afirmat arhitectul şef al judeţului, Daniela Olaru.
Staţiunea Soveja va avea o faţă nouă
Concursul organizat de Consiliul Judeţean Vrancea are ca scop selectarea celei mai bune soluţii care va propune revitalizarea complexă din punct de vedere urbanistic, arhitectural şi funcţional a Staţiunii Soveja.
Cei care se înscriu la concurs pot efectua proiecte de dezvoltare a capacitaţii de cazare în unităţi de tip pensiune (maxim 10 camere), motel sau hotel; unităţi de alimentaţie publică, unităţi de tratament, SPA, masaj, gimnastică, fitness; spaţii multifuncţionale pentru activităţi distractive (bowling, popice, tir, şah, rummy, cărţi, dans, proiecţii cinematografice, etc); piste role, biciclete, skateboard; pârtie sanie, tubing, snowboard, naturală sau artificială; amenajarea unor terenuri sportive multifuncţionale (baschet, volei, tenis, badminton); locuri de joacă pe grupe de vârstă; amfiteatru în aer liber, cu posibilitatea montării unei scene mobile; chioşc fanfară, pavilion şah şi mici spaţii comerciale; accese auto, parcări, accese pietonale.
Un hotel şi un cazino, bazele staţiunii Soveja
Pe la 1870 un negustor de stofă şi pânzeturi din Focşani este sfătuit să facă pe timpul verii „cură de aer“ la Soveja pentru a-şi vindeca boala de plămâni. Treptat, clientela terapiei cu ozon în pădurile sovejene se extinde şi, cum pe vremea aceea Soveja nu era încă staţiune, negustori, funcţionari, meşteşugari şi alţi reprezentanţi ai clasei medii citadine vin să stea în gazdă la săteni pe timpul verii.
În 1901 prefectul judeţului Putna obţine de la Ministerul Agriculturii şi Domeniilor aprobare să construiască în partea de vest a satului, înspre Lepşa, un mic hotel de lemn cu un cazino alături. Câţiva ani mai târziu, drumul către Soveja poate fi parcurs şi cu trenul datorită construirii unei căi ferate de către o societate forestieră. Trenul forestier avea un vagon de călători care aducea turişti şi transporta localnici către Focşani şi Mărăşeşti.