

Agenţia Naţională de Mediu a blocat reabilitarea DN 2D Focşani – Tulnici –Ojdula – Tîrgu Secuiesc pe motiv că o specie de broaşte şi două de arbuşti ar fi afectate de lucrări. Obiecţiile au fost depuse de Consiliul Consultativ al Parcului Natural Putna.
Din conducerea acestui Parc fac parte oameni din eşaloanele 3 şi 4 ale diverselor instituţii de mediu care se pare că ar intenţiona să obţină unele avantaje materiale. Chiar în ziua în care preşedintele Consiliului Judeţean, Marian Oprişan solicita fonduri de la premierul Emil Boc pentru finalizarea reabilitării drumului naţional, Consiliul Consultativ al Parcul Natural Putna a cerut stoparea lucrărilor în zona Tulnici – Lepşa.
Acordul de mediu a fost blocat de Agenţia Naţională de Protecţia Mediului pe motiv că este afectat habitatul unei specii de broaşte şi a două specii de arbuşti. Obiecţiile au fost depuse de Consiliul Consultativ al Parcului Natural Putna.
Directorul Agenţiei de Protecţia Mediului Vrancea, Adrian Colin, spune că este vorba doar despre cîteva completări care trebuie aduse la acest acord pentru a fi obţinute toate avizele stabilite de legislaţie. El a precizat că au fost blocate doar lucrările de pe anumite sectoare ale drumului. Adrian Colin a mai spus că, după ce vor fi efectuate completările la acest acord, vor fi reluate toate lucrările astfel încît drumul să fie finalizat în acest an.
De fapt, se pare că în spatele blocării lucrărilor la DN 2D se află interesele băieţilor deştepţi care lucrează în eşaloanele 3-4 ale diverselor instituţii de mediu şi care sînt membri în conducerea parcului. Aceştia se folosesc de chichiţe legislative pentru a întîrzia lucrările la acest proiect, cel mai probabil pentru a obţine anumite avantaje materiale. În fapt, chiar activitatea conducerii Parcului Natural Putna este la limita legalităţii deoarece nici pînă acum nu au fost publicate normele metodologice pentru actul normativ prin care a fost înfiinţat acest parc.
„Pe de o parte, unii se străduie să aducă bani în judeţ pentru această investiţie, iar alţii, băieţi deştepţi, pun piedici şi întîrzie lucrările din diverse motive. În loc să fi rezolvat această problemă în perioada iernii cînd nu s-a putut lucra, trebuie să blocăm totul acum, în perioada cînd puteau fi efectuate lucrările“, a declarat subprefectul Sorin Hornea.
Aşa se face că o investiţie de aproape 200 milioane euro care ar duce la dezvoltarea economică a întregii zone este blocată pe motiv că afectează cîteva specii de broaşte şi tufăriş. După logica băieţilor deştepţi din conducerea Parcului Natural Putna, viaţa oamenilor care trăiesc de sute de ani pe Valea Putnei şi care depinde de realizarea drumului nu este la fel de importantă ca broscuţele şi tufărişul din regiune.
Este interesant de aflat care este scopul unui astfel de demers făcut de conducerea Parcului Natural Putna, dacă nu cumva este vorba de unele avantaje materiale pe care vor să le obţină sau, mai grav, să blocheze această investiţie cu consecinţe deosebit de grave pentru economia regiunii şi viaţa oamenilor din zonă.
Oprişan a obţinut fonduri pentru finalizarea DN 2D
Proiectul de modernizare a DN 2D a fost iniţiat, în 1996, de preşedintele Consiliului Judeţean, Marian Oprişan şi de fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea. Drumul are o lungime de 118 kilometri, pe care se vor construi sau vor fi modernizate 35 de poduri, cu o lungime totală de 1,2 kilometri. Cel mai lung pod, de 287 de metri, a fost deja reabilitat peste rîul Putna, în localitatea Vidra. Pe o distanţă de 3 kilometri, între kilometrii 105 şi 108, drumul va părăsi actualul traseu.
Proiectul prevede reabilitarea sectorului asfaltat şi asfaltarea celor 24 de kilometri de drum pe tronsonul Greşu-Ojdula, refacerea zidurilor de sprijin, a sistemelor de colectare şi evacuare a apelor meteorice, refacerea şi modernizarea lucrărilor de corecţie a torenţilor. Procedurile de modernizare a acestui drum au început din decembrie 2002, cînd a fost publicat anunţul de intenţie în Monitorul Oficial. Ulterior, pe 12 martie 2003, a fost selectată societatea Solel Boneh Internaţional, pentru a realiza lucrarea. În 2004, au fost realizate studiul de fezabilitate şi proiectul de execuţie, pentru care au fost cheltuiţi 2,5 milioane de euro.
Lucrările ar fi trebuit demarate în 2005, numai că Guvernul Alianţei D.A. a boicotat acest proiect şi a renunţat la parteneriatul public-privat încheiat cu societatea Solel Boneh Internaţional. După zeci de demersuri şi de memorii depuse la Guvern şi ministerele abilitate de către Marian Oprişan, proiectul a fost reluat în 2007 dar cu finanţare integrală de la bugetul de stat, etapizat, pînă în anul 2013. Mai exact, este vorba de o întîrziere de aproape 10 ani a acestui proiect iar finalizarea lui depinde de resursele financiare pe care guvernanţii reuşesc să le atragă la bugetul de stat.
În urma discuţiilor de acum două săptămîni dintre preşedintele Consiliului Judeţean, Marian Oprişan, şi premierul Emi Boc, acesta a promis că Executivul va găsi fonduri pentru ca DN 2D să poată fi finalizat pînă la începutul anului 2011. Culmea, în aceeaşi zi, Consiliul Consultativ al Parcul Natural Putna impunea condiţii de mediu suplimentare şi, practic, bloca lucrările în zona Tulnici – Lepşa.
Societatea UMB Spedition a turnat stratul de egalizare şi binderul pînă în zona localităţii Ojdula din judeţul Covasna, excepţie făcînd porţiunea de drum între Tulnici şi Lepşa, pe care nu a fost turnat stratul de asfalt din cauza lucrărilor complexe de lărgire a drumului naţional.