Sătenii din Tulnici – Lepşa vor să protesteze la Focşani pentru a-i convinge pe guvernanţi să continue lucrările la DN 2D Focşani – Tulnici –Ojdula – Tîrgu Secuiesc. Oamenii sunt nemulţumiţi că Agenţia Naţională de Mediu (ANPM) a blocat reabilitarea DN pe motiv că sunt specii de broaşte şi de arbuşti care pot afectate de lucrări. De fapt, o investiţie de 185 milioane euro este blocată pentru că funcţionari din instituţiile de mediu şi de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, beneficiarul lucrării, nu sînt în stare să întocmescă documentaţia tehnică. Iniţiatorul şi susţinătorul acestei investiţii, preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, Marian Oprişan, a declarat că un astfel de proiect este blocat din cauza „portocaliilor din judeţul Vrancea care sînt nişte incapabili, tîmpiţi şi de rea credinţă
Sătenii din Tulnici şi Lepşa au ajuns la limita răbdării şi sunt pregătiţi să protesteze la Focşani pentru a-i convinge pe guvernanţi că continue lucrările la DN 2D Focşani – Tulnici –Ojdula – Tîrgu Secuiesc. Au sperat ani de zile că acest drum va fi refăcut iar acum au aflat că sunt unii funcţionari portocalii la Mediu care au mai multă grijă de „nişte broaşte şi copaci“ decât de drumul care le asi-gură legătura cu restul ţării. Iniţial au crezut că nu mai sunt bani dar niciodată nu ar fi crezut că guvernanţii pot invoca un asemenea motiv pentru a bloca lucrările.
Reabilitarea drumului naţional 2D Focşani – Tulnici – Ojdula – Tîrgu Secuiesc – Braşov este blocată pe sectorul Tulnici-Ojdula din cauza incompetenţei funcţionarilor din instituţiile statului, care ar fi trebuit să asigure toate condiţiile pentru derularea unei asemenea investiţii. Lucrările sunt blocate după ce Agenţia Naţională de Mediu a impus anumite completări în studiul de impact, realizat de evaluatorul stabilit de beneficiar, adică de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Adică două instituţii ale statului nu au reuşit să colaboreze şi să realizeze un studiu de impact, care să permită derularea acestei investiţii vitale pentru locuitorii de pe Valea Putnei, dar şi pentru oamenii din Covasna şi Braşov.
Motivele invocate de ANPM au stârnit râsul celor care le-au citit. Una dintre condiţiile invocate de funcţionarii de la Mediu a fost ca în studiul de mediu să se spună cum vor fi transportate broaştele de lângă drum în zonele special amenajate pentru ele. Oamenii din Tulnici spun chiar că s-a ajuns până acolo încât se evaluează posibilitatea ca firma constructoare să facă tunele pentru amfibienii care trăiesc în zonă.
În Parcul Natural Putna sunt ocrotite cîteva specii de carnivore mari şi circa 12 specii de amfibieni, respectiv broscuţa roşie de pădure, broscuţa cu burta galbenă, salamandra şi altele. Ori, DN 2D traversează cîteva zone în care se regăsesc astfel de specii, iar, potrivit ANPM, evaluatorul stabilit de CNADN, nu a specificat în studiul de mediu cum sunt afectate aceste broaşte şi alte specii de plante.
Aşa se face că pentru câteva motive puerile invocate de un funcţionăraş ajuns pe funcţie cu ajutorul carnetului de partid este blocată o investiţie de aproape 200 milioane euro, care ar duce la dezvoltarea economică a întregii zone. În timp ce vina este pasată de la o instituţie la alta, drumul naţional rămâne aproape impracticabil pe anumite zone, iar oamenii se gîndesc deja că vor trebui să mai aştepte măcar un an până când vor putea circula ca într-un stat european. Într-adevăr, broscuţele şi alte specii de animale sunt protejate în alte ţări europene, însă acele state au deja drumuri şi autostrăzi care asigură con-diţii civilizate şi nu se găsesc în situaţia României unde drumurile sunt pline de gropi pentru că Guvernul spune că nu are bani să le repare.
„Pedeliştii din Vrancea, mai răi şi mai incompetenţi decât legionarii“
Iniţiatorul şi susţinătorul acestui proiect, preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, Marian Oprişan, a declarat că un astfel de proiect este blocat din cauza „portocaliilor din judeţul Vrancea, care sunt nişte incapabili, tâmpiţi şi de rea credinţă“. Preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea a mai susţinut că pedeliştii sunt doar o gaşcă de oameni interesaţi de funcţii care vor să-şi hărţuiască adversarii politici cu DNA dar nu sunt interesaţi de problemele şi necazurile oamenilor din Vrancea. „Nu sunt interesaţi (pedeliştii-n.r.) decât de posturi, funcţii şi să-şi aducă găştile în instituţii publice, să-şi hărţuiască adversarii politici cu DNA, să şantajeze primarii sau agenţii econo-mici ca să le dea bani, cu care să cumpere voturi. După părerea mea, pedeliştii din Vrancea sunt mai răi şi mai incompetenţi decât legionarii“, a concluzionat preşedintele Consiliului Judeţean Vrancea, Marian Oprişan.
Oprişan a obţinut fonduri pentru finalizarea DN 2D
Proiectul de modernizare a DN 2D a fost iniţiat, în 1996, de preşedintele Consiliului Judeţean, Marian Oprişan, şi de fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea. Drumul are o lungime de 118 kilometri, pe care se vor construi sau vor fi modernizate 35 de poduri, cu o lungime totală de 1,2 kilometri. Cel mai lung pod, de 287 de metri, a fost deja reabilitat peste râul Putna, în localitatea Vidra.
Procedurile de modernizare a acestui drum au început din decembrie 2002, când a fost publicat anunţul de intenţie în Monitorul Oficial. Ulterior, pe 12 martie 2003, a fost selectată societatea Solel Boneh Internaţional, pentru a realiza lucrarea. În 2004, au fost realizate studiul de fezabilitate şi proiectul de execuţie, pentru care au fost cheltuiţi 2,5 milioane de euro.
Lucrările ar fi trebuit demarate în 2005, numai că Guvernul Alianţei D.A. a boicotat acest proiect şi a renunţat la parteneriatul pu-blic-privat încheiat cu societatea Solel Boneh Internaţional. După zeci de demersuri şi de memorii depuse la Guvern şi ministerele abilitate de către Marian Oprişan, proiectul a fost reluat în 2007 dar cu finanţare integrală de la bugetul de stat, etapizat, până în anul 2013.
În urma discuţiilor dintre preşedintele Consiliului Judeţean, Marian Oprişan, şi premierul Emil Boc, acesta a promis că Executivul va găsi fonduri pentru ca DN 2D să poată fi finalizat până la începutul anului 2011. Culmea, în aceeaşi zi, erau practic blocate lucrările la acest drum deoarece se descopereau condiţii de mediu care nu erau respectate de proiectant.
Vasile Gîrleanu
„Venim la Focşani să îl ajutăm pe Oprişan să facă ceva pentru noi şi să repare acest drum. Să ne spună unde şi când iar noi venim. Cu maşini, camioane, venim şi îi facem numai broaşte. Toţi şoferii vor protesta pentru a-l ajuta pe Oprişan să repare drumul. Vor veni cu furci, cu topoare, dacă altă soluţie nu este“.
Vasile Ilie
„Mergem oriunde, nu doar la Focşani, pentru ca lucrările să conti-nue. Drumul trebuie continuat pentru că aceşti copaci au unde creşte, nu numai în cazul şoselei. Să se construiască, asta este dorinţa noastră. Ce contează că îmi dărâmă puţin gardul sau că a rupt un copac. Este o şosea internaţională care este un obiectiv deosebit pentru noi. Este şi o zonă frumoasă aici. Dar dacă drumul este prost, toată lumea se fereşte“.
Valerică Fusaru
„Noi suntem şoferi, plătim taxe la drumuri, circulăm cu maşinile şi le rupem în două. Care rupe bara, care rupe roata şi nimeni nu îşi dă interesul. Din moment ce s-a încheiat un contract cu domnul Umbrărescu trebuiau să ducă la capăt ce s-a semnat şi nu să îl oprească acum, când au ajuns la Lepşa“.
Savilică Olteanu
„Trebuie să continue drumul, nicidecum să oprească Mediul lucrările. Cei de la Mediu nici nu trebuiau să se bage peste asta. Nici nu ştiu unde spun ei că sunt broaşte. Aşa cum s-a făcut anul trecut, aşa trebuie să continue şi în acest an, a fost foarte bine. E făcut până la Ojdula, numai la noi, la Lepşa, nu se poate circula“.
Vasile Neagu
„Să continue drumul.
Nu e bine că s-a oprit. Trebuie să avem un drum bun. Sunt oameni care au maşini. Aici este o zonă turistică şi trebuie să se facă ceva. S-a spus că se face o pârtie de ski, cu teleferic. Aşa trebuie făcut pentru ca această zonă să se dezvolte“.
Virgil Cosma
„Nu e bine că s-a oprit. Trebuie să continue lucrările. La mine în faţă au făcut doar provizoriu şi acum abia pot să ies din casă, dacă nu se continuă, eu nu mai am ce face. Vom protesta oriunde pentru ca lucrările să continue, nu se poate să rămână aşa“.
Alexandru Ploscaru
„E foarte bun acest drum. Nu mai dăm prin gropi şi putem spune şi noi că trăim civilizat. Nu e bine ce se face acum. Trebuie să continue lucrările pentru că avem nevoie de acest drum“.
Nicuţă Neagu
„Să facă acest drum pentru că ţara are bani. Se spune că ţara e în criză dar unii fac palate şi tot felul de alte mi-nuni. Pentru noi, cei necăjiţi, ţara este în criză. Pe ei nu îi interesează şi se ţin de tot felul de prostii. Să facă acest drum. Este bine pentru noi. Se bat cap în cap în Parlament dar pentru noi şi pentru ţară nu fac nimic, cum să nu fie criză atunci?“.
Zanfira Chetreanu
„Să ne facă acest drum. Să nu se mai bată pentru bani în Parlament şi să se gândească că avem şi noi nevoie de o pâine şi ne trebuie un drum. Din toamnă nu au mai lucrat pe drum. Se lucrează dar nu se vede. Eu am copil la grădiniţă, iar parlamentarii să se gîndească şi la noi, să ne facă şi nouă drumul, să putem să circulăm, să avem şi noi ceva“.